fredag, februari 16, 2007

"Skriv" en sonett

DN Kultur finns en "sonettmaskin" .

DN har bytt form i veckan, och sonett-maskinen funkar tyvärr inte längre.2009-02-08


Förutom "sonettmaskinen". Så får du en förklaring om vad en sonett är, lite bakgrund om poeten Lotta Olsson som skrivit raderna som blir "din" sonett och om konstformen som kallas interaktiv poesi.

Här är min sonett. Min första "jag" någonsin skrivit.

Att födas. Man kan inte protestera
Och inte har man kunnat förutspå
Det är alls inte tid än för ridå
Det känns som om man skulle explodera

Man vet att detta inte får fallera
Hallå där, värld! Nu kommer jag, pass på!
Då nyper någon plötsligt i ens tå
Ens kropp, ens minne ­ allt tycks haverera

Kan någon enda människa förklara!
Man anar ett slags tillvarons komik
Det är ens öde, att man dömts att vara

Man får en filt. Man tuggar på en flik
Man äger varken vilja eller snara
Nu får man ingen puss. Man får en pik


Vart kanske inte allt för muntert. Men det kanske blir en annan dag. Hur blir din?

9 kommentarer:

Anonym sa...

O, hjälp... det där måste jag fundera över. Återkommer, kanske... det var ju inte lika lätt som att svänga ihop en köttbulleångest. ;-)

Anonym sa...

Man tvingas hålla ut tills man blir lik
Han går där med sin ensamma sorg
På ett stort öde torg
Löses problemen om han vore rik

Folk i fjärran raskar och far
Var man har sin kasse tung
Går där som sin egen kung
Han stannar till som alla andra dar

En grön bänk står tom
Han slår sig ner
Fram kommer fröken Blom

Han ler mot sitt hjärtas fröjd
Dom sitter alldeles tysta
Han känner sig trots allt väldigt nöjd

Anonym sa...

Glömde ju säga att din var bra! Sorry, blev så fundersam över hur jag skulle kunna göra en sån.
Din låter liksom så proffsig! :-)

Peggy sa...

TACK! :-) Fast jag läser hellre din. Vill ha vår!

Anonym sa...

Hej igen!
Läste upp min lilla sonett för min moster, och jag höll på att tappa hakan av hennes kommentar.
Men, så vååååårigt, man riktigt seer hur det droppar från taken.
:-) Lustigt att ni kände samma, då jag inte hade en enda vårtanke i huvudet.

Anonym sa...

Haha, det här är ju från sonettmaskinen på DN.se!

Peggy sa...

Ja det står ju i inlägget att det är från sonett-maskinen, Dagens Nyheter. :-)

Anonym sa...

Oturligtvis har de tagit bort sonettmaskinen nu. Synd!

Peggy sa...

Tack Therese för påpekandet.
De har ju precis gjort om om det grafiska utseendet på sajten. Och då rök nog sonett-maskinen.

Själv upptäckte jag det genom att jag håller på med en bok med "miljoner" skärmdumpar. Varav DNs är en. Från häromveckan då jag gjorde förra bilden, till igår då jag höll på att slutredigera bilderna så upptäckte jag att de helt hade möblerat om på sajten. Lite tur i oturen.

Vi vår väl starta ett blogguppror. Så kanske sonett-maskinen kommer tillbaka?